Książki o grach #04 Indie Games. Podręcznik Niezależnego Twórcy Gier

Indie games. Podręcznik niezależnego twórcy gier to książka, która spadła jak grom z jasnego nieba.

Nie miałem pojęcia, że w najbliższym czasie planowane indie games podręcznikjest wydanie jakiejkolwiek książki traktującej o grach, a już szczególnie książki o ich tworzeniu, ich ekonomii i marketingu! Oto przed polskim czytelnikiem pojawiła się pozycja pozwalająca zgłębić tajniki procesu rozpoczęcia kariery jako deweloper gier niezależnych. Tytuł może wskazywać, że książka skierowana jest stricte do twórców gier, ale nic bardziej mylnego. Uważam, że tytułem mogą zainteresować się tak samo gracze, twórcy jak i osoby, które chciałyby zacząć, ale nie wiedzą, z czym to wszystko się je. Od razu zaznaczę, że nie jest to poradnik, jak zrobić grę. Indie Games trzeba traktować jako przewodnik twórcy gier indie. Mam nadzieję, że to dopiero początek tematycznej fali growych tytułów.

Indie Games napisał Richard Hill-Whittal w 2015 roku. Przekład został wydany dzięki Merlin Publishing, a książka oficjalnie dostępna jest w Polsce od 31.05.2017r., choć swój egzemplarz mam już od tygodnia. Więcej o samym autorze przeczytacie klikając w odnośnik podany wyżej.

Podręcznik składa się z dziewięciu rozdziałów. Ciężko będzie opisać każdy z nich, bo ilość informacji jest na prawdę spora, ale postaram się choć trochę nakreślić sytuację. Uwierzcie mi, to jest zdecydowanie kompleksowa książka.

indie games podręcznik
Oryginalna okładka książki

Podręcznik po kolei prowadzi nas, czytelników, od wyboru technologii, na której chcemy zacząć pracować do kwestii podatków. Znajdziemy tu szczegółowo opisane plusy i minusy narzędzi, zasobów materiałów, platform, na których można wydawać, systemów sprzedaży, firm marketingowych i reklamowych. Nie brakuje konkretnych porad i linków(!) do stron zajmujących się prawnymi zagadnieniami, ale do tego jeszcze wrócę. Książka także radzi w kwestii szukania finansowania (zarządania finansami również) projektu, sprzedaży, własności intelektualnej oraz kontaktu z graczami jak i z prasą.

Dodatkowo książka została wzbogacona o kilkanaście krótkich wywiadów z szefami niezależnych studiów, w których odpowiadają na nurtujące pytania przyszłych twórców, dając tym samym mały know-how. Musze też wspomnieć o tym, że większość narzędzi czy firm dobrana jest stricte pod małe studia, więc nie ma tu molochów zajmujących się grami AAA.

Do czego mogę się przyczepić? Z racji tego, że oryginał pojawił się dwa lata temu, niektóre informacje są już nieaktualne, jak choćby zmiany dotyczące SteamGreenlight czy projekt Distribute, który był oznaczony jako testowy, ale tłumacz nie pokusił się o przypis, czy już działa, czy może upadł.

O ile wiele przepisów dotyczy jednakowo każdego studia na świecie czy kontynencie, to są regulacje prawne czy sposoby finansowania, które występują konkretnie u nas. Zabrakło mi informacji, gdzie ja, jako polski twórca mógłbym starać się właśnie o finansowanie czy porady prawne. Fajnie, że książka została przetłumaczona na język polski, ale jednak oczekuję także przystosowania jej w minimalnym stopniu do naszych realiów, nawet jeśli ma to być tylko krótki dolny przypis.

Trzeba ciągle pamiętać, że Indie Games to książka traktująca o bardzo prężnie działającym i rozwijającym się obszarze. Są elementy, które prawdopodobnie latami będą aktualne, ale nie oszukujmy się. Warto sięgnąć po nią jak najszybciej, bo nie wiadomo jak długo i co z opisanych informacji będzie aktualne. Szczególnie, jeśli ktoś z Was w niedalekiej przyszłości pragnie stać się niezależnym twórcą.
Poradnik polecam każdemu, kto jest choć trochę zainteresowany grami od kuchni. Dla gracza pozwoli zrozumieć to, z jakimi trudami borykają się twórcy gier niezależnych, a ci, którzy chcą obrać taką ścieżkę lub dopiero na nią wkroczyli, mogą zweryfikować swoje oczekiwania, stworzyć plan działania i skorzystać z naprawdę wartościowych rad.

Zapraszam do poprzednich odsłon serii Książki o grach.